Funcionament intern biblioteques

 

Anunci

 

Mitjançant el Decret número 2011/2/5, de la Gerència de l’Institut Municipal d’Arxius i Biblioteques de Gandia, de data 24 de febrer de 2011, s’han aprovat les Instruccions reguladores del funcionament intern, del préstec i de l’ús dels documents; de les instal·lacions i de l’equipament de les biblioteques municipals de Gandia, en els termes següents:

“Instruccions reguladores del funcionament intern, del préstec i de l’ús dels documents; de les instal·lacions i de l’equipament de les biblioteques municipals de Gandia

Les Biblioteques Municipals, adscrites a l’Institut Municipal d’Arxius i Biblioteques de Gandia (IMAB) i regulades per l'ordenança Reguladora del Servei d’Arxius i Biblioteques Municipals, que van ser publicades en el Butlletí Oficial de la Província de València número 223, de data 19 de setembre de 1998, són centres públics que ofereixen un servei especialitzat a qualsevol persona, la qual té dret a un tracte correcte, a gaudir d’unes instal·lacions dignes i a la màxima satisfacció en la prestació d’aquest servei.

És, precisament, pel seu caràcter públic i universal que les biblioteques esperen també dels ciutadans i ciutadanes un comportament cívic, un compromís de responsabilitat personal en l’ús del fons i les instal·lacions i una mínima dosi de sentit comú per compatibilitzar l’exercici dels legítims interessos personals amb el dret dels altres.

Per tot això i en compliment del que preveu la Disposició Addicional de l’esmentada Ordenança, s’aproven les següents instruccions, que seran d’aplicació a tots els centres que formen la xarxa municipal amb criteri general en allò que afecte el servei que s’hi preste, i que tenen per objecte regular el funcionament intern, del préstec i de l’ús dels documents; de les instal·lacions i de l’equipament de les biblioteques públiques municipals.

 

PRIMER. - LES INSTAL·LACIONS

1.1. Accés a les biblioteques.

  • a) L’accés a les biblioteques és públic, gratuït i universal.
  • b) Tot i això, les persones menors de 14 anys tenen, per regla general, l’accés restringit als serveis de la Biblioteca Central atés que, a més de les biblioteques dels barris, disposen en exclusiva dels serveis de la Biblioteca Infantil i Juvenil. Això no obstant, i amb caràcter extraordinari, podran accedir a les instal·lacions de la Biblioteca Central sempre que vagen acompanyats d’un adult (pare, mare o tutor), que se’n faça responsable.
  • c) Els menors de 6 anys hauran d’accedir a les sales acompanyats del pare, la mare, tutors o bé un adult que els acompanye mentre estan a la biblioteca que es faça responsable del menor, del seu comportament i del compliment de la normativa bibliotecària.

 

1.2. Condicions d’utilització del servei.

  • a) Aquest accés lliure, però, suposa evitar en les sales de lectura: parlar en veu alta, menjar, fumar i beure -tret d’aigua-. A les sales no es permetrà l’ús dels telèfons personals sota cap concepte.
  • b) Així mateix, no es podrà abandonar el lloc de lectura sense perdre’n el dret de reserva per un temps superior a 20 minuts. Com és natural, tampoc no es podran fer reserves de llocs per a altres usuaris.
  • c) Cadascú tindrà cura dels propis objectes personals (com ara carpetes, roba, paraigües etc.) perquè no es queden en les sales quan tanquen les biblioteques bé a la nit, o bé a migdia. La Biblioteca Central disposa d'un servei de taquilles individuals amb claus que els usuaris podran utilitzar durant l'horari d'apertura al públic però mai dipositant els seus propis objectes d'un dia per a un altre. De tota manera, les biblioteques no es fan responsables de cap objecte personal dels usuaris ni, òbviament, del seu furt o deteriorament.
  • e) Per garantir un funcionament òptim del servei, no es permetrà l’ús de les diferents sales, espais o seccions de la biblioteca per a funcions distintes de les que els pertoca o tenen asignades segons el material que s’hi ofereix. Tampoc es permetrà, sense el permís del bibliotecari, traure obres per consultar-les en altres possibles sales o dependències. Els usuaris seran responsables dels danys que ocasionen al fons, als objectes o a les instal.lacions de les biblioteques a causa de negligències o del mal ús intencionat que en facen.
  • f) Per poder usar les sales de treball en grup, a les biblioteques on hi ha, caldrà sol.licitar-ho al personal bibliotecari i ser com a mínim un grup de tres persones. El temps d'ús de les sales de treball en grup serà de dues hores.
  • g) El Claustre de la Biblioteca Central és un espai de descans on hi ha la Cafeteria, a la què es pot accedir amb publicacions periòdiques de la Sala de Premsa, que s'hauran de retornar obligatòriament en acabar la lectura. Tot i les característiques d'este espai menys formal es requerirà una actitud i un to de veu que no provoque molèsties als usuaris de les sales.

 

1.3. Activitats d’animació

  • a) Les biblioteques realitzen activitats d’animació i dinamització en espais de la pròpia biblioteca o bé en sales especialment habilitades. Les activitats tenen, com a norma general, un nombre de participants limitat, que s’establirà pel personal bibliotecari en relació a les seues característiques específiques. Una vegada començada l’activitat, no es podrà accedir a ella per tal de no interferir en el seu desenrotllament. I si s’abandona per qualsevol motiu l’activitat, no es podrà reincorporar de nou per la mateixa raó. Per participar en determinades activitats caldrà fer una inscripció prèvia a la pròpia biblioteca que sempre anunciarà amb antelació suficient quan es dóne esta circumstància.
  • b) La mateixa normativa que fa referència a què els menors de 6 anys han d’anar acompanyats per accedir a les instal.lacions, serà aplicable per a l’assistència a les activitat d’animació.

 

1.4. Infraccions i sancions

  • a) L’incompliment de l’obligació d’evitar en les sales de lectura: parlar en veu alta, menjar, fumar i beure -tret d’aigua-, ús dels telèfons personals o qualsevol altra actitud que interferisca en el normal funcionament de la biblioteca podrà comportar l’expulsió de la sala. El personal bibliotecari tindrà potestat plena per adoptar esta mesura.
  • b) Per als casos d’incompliment reiterat de la normativa, conductes violentes, incíviques o irrespectuoses cap als usuaris o cap al personal bibliotecari, es podrà sancionar els usuaris amb un període comprés entre un i quinze dies en els que no podran acudir la biblioteca. Correspon esta decisió a la Gerència, a proposta motivada del Servei de Biblioteques qui motivarà el temps de la sanció en relació a la gravetat dels motius que la provoquen.

 

SEGON. - ELS FONS

2.1. Tot el fons de les biblioteques està a disposició dels usuaris per a consulta i/o préstec, d’una forma directa o a través dels bibliotecaris. La consulta del fons restringit ubicat al dipòsit de la Biblioteca Central, es farà mitjançant les butlletes de comanda, amb un màxim de cinc obres simultàniament per butlleta. Feta la consulta, els documents es retornaran al personal bibliotecari o bé es deixaran damunt les taules.

2.2. Les publicacions periòdiques (revistes i diaris) es consultaran d'una en una per garantir-ne i agilitzar-ne un major accés a la informació.

2.3. Els usuaris, podran, sota la seua responsabilitat, usar l’autoservei de fotocòpies o altres alternatives sempre que ho permeta la legislació vigent, l’estat del document i el criteri dels bibliotecaris.

2.4. Queda, com és obvi, especialment prohibit marcar, escriure o retallar els llibres, les revistes o els diaris.

2.5. Els usuaris podran participar activament en la política de compres de fons, formulant a les biblioteques suggeriments de compra d’obres, la qual cosa, encara que no implique la necesària adquisició, es tindrà en compte per la secció d’adquisicions de les biblioteques.

 

TERCER. - EL CARNET

3.1. Per a fer ús del préstec cal necessàriament ser-ne soci i tindre carnet de qualsevol biblioteca pública de la ciutat de Gandia o de la Xarxa de Lectura Pública Valenciana que s’haurà de presentar obligatòriament al taulell de préstecs i devolucions cada volta que s’utilitze el servei de préstec dins l’horari establert.

3.2. Per a poder ser soci cal una fotografia actualitzada de la persona interessada i la presentació del DNI propi, el dels seus representants o bé el passaport. Cal igualment emplenar i signar la sol·licitud formal. Igualment l’expedició del carnet es farà de manera personal (excepte el de menors, que podrà fer-se per part dels pares o tutors). El carnet s'entregarà, normalment i sempre que siga possible, deprés de presentada la sol·licitud.

3.3. El carnet és gratuït, però en cas de pèrdua o deteriorament, l'expedició d'un nou carnet comportarà el cost de 5€. Els bibliotecaris podran rebutjar un carnet deteriorat o brut i, per tant, obligar-ne la renovació.

3.4. El carnet és personal i intransferible i no es podran fer préstecs ni reserves de cap persona que no siga la interessada excepte casos de força major degudament justificats davant el Cap de Biblioteques que ho haurà d'autoritzar.

3.5. En cas de pèrdua o furt, la persona interessada ho haurà de comunicar de forma immediata a la biblioteca. D’esta manera evitarà la responsabilitat d’un possible ús fraudulent a partir deixe moment.

3.6. Per poder sol.licitar la baixa o l’anulació del carnet, caldrà no tenir cap document en préstec ni cap sanció pendent de compliment.

3.7. Com que el carnet és vàlid per a tota la Xarxa de Lectura Pública Valenciana, no s’expedirà a aquells lectors que ja en disposen d’un. Només en el cas que la persona interessada estiga domiciliada a la ciutat de Gandia, i tinga el carnet d’una altra biblioteca, se li podrà fer una transferència de carnet a les Biblioteques de Gandia. En este cas, atés que es tracta del primer carnet expedit a Gandia, no es cobrarà la quantitat de 5€.

3.8. La inscripció com a soci de les biblioteques implica l’acceptació de la normativa que regula el seu funcionament.

3.9. El carnet podrà ser bloquejat temporalment per diversos motius:

  • a) Pel retard en les devolucions.
  • b) El trencament o deteriorament de documents, mentre es fa la reposició.
  • c) Sostracció o intent de sostracció de documents.
  • d) Conductes incíviques o irrespectuoses cap als usuaris o personal bibliotecari, o incompliment reiterat del reglament.
  • e) La no devolució de documents de la biblioteca.

3.10. Correspon esta decisió a la Gerència, a proposta del Servei de Biblioteques, qui justificarà el temps de retirada o bloqueig del carnet en relació a la gravetat de les causes que la provoquen.

 

QUART. - EL PRÉSTEC

4.1. Tots els documents de la biblioteca son, en principi, susceptibles de ser prestats als socis, tret d’aquells que tenen la funció de referència o consulta i d’altres especials que els bibliotecaris determinen. El material exclòs de préstec no podrà eixir de les biblioteques sense el permís exprés del Cap de Biblioteques.

4.2. Només els llibres i revistes podran ser objecte de renovació del préstec, sempre que es sol.licite abans d’exhaurir el termini de devolució, i sòlament per un únic periode de 15 dies, passat aquest, ja serà obligatòria la devolució. No s’acceptaran renovacions de préstec dels llibres amb sol.licitud de reserva.

4.3. Els documents es podran reservar en cas d’estar prestats. Cada document admetrà quatre reserves, passades les quals no n’admetrà més. Les reserves s’anul.laran passats tres dies des que les biblioteques hagen avisat la persona interessada sense que aquesta els retire. El nombre máxim de documents a reservar serà de 3.

4.4. No s’admetran préstecs, reserves ni renovacions de socis amb préstecs pendents de devolució.

4.5. Quan les obres prestades s’extraviaren o es deterioraren greument en poder del prestatari, aquest s’obliga a reemplaçar-les o, en cas d’evident impossibilitat, abonar-ne el cost de la reposició a les biblioteques. Mentre, l’usuari no podrà utilitzar el servei de préstec. El material d’audio i vídeo s’entendrà que està en perfectes condicions si el prestatari no formula cap notificació en contra dins les primeres 24 hores del préstec.

4.6. Els socis amb préstecs pendents de devolució mantindran el carnet bloquejat fins que es produisca la devolució o bé la reposició en cas de pèrdua. Resolta la reposició o devolució dels documents, el Cap de Biblioteques determinarà el temps definitiu de bloqueig temporal del carnet, en relació a les circumstàncies que s’hi hagen donat en el procés.

4.7. El material annex dels documents i les capses dels audiovisuals es consideren part de l’objecte prestat i, per tant, subjecte a les mateixes normes. Les bosses que facilita les biblioteques al prestatari per endur-se el material, són propietat del centre que el prestatari s’obliga a conservar i tornar si les biblioteques li les demana.

4.8. 4.8. El nombre de documents i terminis del préstec són els que s'estableixen per al conjunt de La Xarxa Valenciana de Lectura Pública.

Nombre total de documents que es pot tenir en préstec 12.

  • a) Llibres: màxim de 12 durant 15 dies.
  • b) Revistes: màxim de 12 durant 15 dies.
  • c) Discs compactes: màxim 2 durant 7 dies.
  • d) DVD o vídeos: màxim 2 durant 7 dies.
  • e) Arxius d'ordinador: màxim 2 durant 7 dies.

4.9. Durant els mesos d'estiu, es produeix un canvi en la política de préstec de la Xarxa del qual s'informarà els usuaris amb suficient antel.lació.

4.10. Quant al règim de sancions per demora en le retorn de documents, per regla general, però no excloent, s’aplicarà un dia de retenció per cada dia i document que ultrapasse el termini concedit i tot això sense perjudici de les accions legals o d’altres sancions que paral·lelament puga engegar l’IMAB.

4.11. Per facilitar el procés en les devolucions, la Biblioteca Central disposa d’una bústia de devolucions 24 h en la què els usuaris podran fer devolucions de documents de totes les biblioteques de la Xarxa de Biblioteques de Gandia. Tot i això, com a norma, els documents s'han de tornar a al Biblioteca a la que pertanyen i d'on s'han prestat. La responsabilitat dels usuaris en els retards, així com en l'estat de conservació dels documents, continua sent la mateixa que si es fa el retorn manual.

4.12. Des de la pàgina web de la Xarxa de Lectura Pública Valenciana: http://xlpv.cult.gva.es/vindex.php es pot consultar el catàleg, el nombre de préstecs i la data de devolució que té un usuari en un determinat moment i inclús fer renovacions de préstecs, per a la qual cosa els usuaris necessitaran una clau d’accés que hauran de sol.licitar a la biblioteca.

4.13. El carnet és vàlid per al conjunt de les Biblioteques que formen part de la Xarxa de Lectura Pública Valenciana i l'efecte de les sancions de restrcició d'ús són també d'aplicació al conjunt de la Xarxa.

4.14. Les Biblioteques ofereixen l'opcció de fer ús del préstec interbibliotecari, sempre que la persona interessada es faça càrrec de les despeses que ocsione l'enviament del document des de la bilioteca a la qual es fa la petició. Per fer efectiva la petició del préstec serà necessari emplenar un formulari de petició i abonar les despeses d’enviament per endavant. En qualsevol cas, la petició d’un préstec interbibliotecari a una altra biblioteca dependrà de la seua normativa interna de préstec interbibliotecari. Queden exclosos del préstec interbibliotecari, com a norma general, les novetats i els audiovisuals.

 

CINQUÉ. - SERVEI D'ACCÉS ALS ORDINADORS

5.1. Per poder usar el servei caldrà inscripció prèvia al regristre d’usuaris que té oberta la biblioteca. Per al l’accés a Internet del públic infantil, caldrà l'autorització expressa dels pares, en la què a banda de premetre l'accés a Internet dels seus fills, es fan responsables dels continguts als quals puguen accedir a través d'Internet.

5.2. Cada biblioteca de la Xarxa disposarà d’un reglament d’ús en el que es contemplarà els requisits per accedir, el temps i la forma d’accés.

5.3. L'accés als programes d'ofimàtica i a Internet és gratuït. Es cobrarà només per les impressions i pels disquets quan l'usuari el necessite endur-se la informació en aquest format, segons els preus públics que siguen aplicables en cada moment.

 

SISÉ. - SUGGERIMENTS I QUEIXES

6.1. A més a més de l’accés directe als responsables del servei en cada centre per part dels usuaris, cada biblioteca disposarà d’una bústia perquè aquests hi puguen dipositar per escrit les pròpies opinions, propostes de funcionament o queixes que consideren oportunes. Les queixes, perquè puguen ser ateses, caldrà que s’identifiquen. Igualment, es podran fer a través de la web.

6.2. Les biblioteques, per tal d’evitar els desplaçaments als usuaris admetran efectuar les següents operacions telefònicament sempre que la atenció al públic ho permeta: renovació de préstec, consultes sobre el fons i reserves.

 

SETÉ. - FINAL

7.1. Es faculta a tot el personal adscrit a les biblioteques perquè puga aplicar aquesta normativa i exigir-ne el seu compliment immediat. La Gerència de l’IMAB, no obstant, decidirà en els casos no prevists al present Reglament, a proposta del Servei de Biblioteques, tot seguint l’esperit de l’Ordenança Reguladora del Servei d’Arxius i Biblioteques, i de conformitat amb el que estableixen els Estatuts reguladors de l’IMAB.

7.2. Qualsevol altre servei nou que s’engegue a les biblioteques municipals necessitarà del seu desplegament regulador que s’inclourà en aquestes instruccions.”

 

La qual cosa s’anuncia per a públic coneixement.

Gandia, 24 de febrer de 2011.




EL SECRETARI DELEGAT DE L’IMAB
Jesús Almela i Chanzà

 

En utilitzar aquest lloc acceptes l'ús de cookies per a anàlisi, contingut personalitzat i publicitat. Veure política