Ara fa... 65 anys de la col·locació de la primera pedra de l'església del Grau

A primeries del passat juliol, la Generalitat Valenciana va iniciar els tràmits per declarar Bé d’Interés Cultural (BIC), amb categoria de monument, l’església de Sant Nicolau del Grau, tal i com s’havia sol·licitat des de la nostra ciutat. No endebades, aquest edifici és el màxim exponent de l’arquitectura moderna a Gandia.
Es tracta de l’obra pòstuma de l’enginyer Eduardo Torroja, que conjuntament amb l’arquitecte Gonzalo Echegaray i Jaume Nadal, signaren aquest majestuós projecte el 1959. L’obra, com la de la resta d’esglésies de la platja, va ser promoguda per Juan Miñana, capellà del Grau, que va contactar amb Torroja en conéixer el treball que havia fet en l’església Nova del Pont de Suert.

Val a dir que l’antiga ermita, molt malmesa pels bombardejos de la guerra, havia estat declarada inservible per al culte en 1953 i, des de llavors, les cerimònies religioses se celebraven en la llotja de peix. La nova església es va pagar per subscripció popular i molta de la gent del Grau hi va participar en la despesa. La construcció no es va acabar fins el 1962 i entre 2002 i 2006 va ser restaurada per Ignacio Lafuente. El fotògraf alcoià, Francesc Mora Carbonell, la va immortalitzar a primeries dels anys seixanta, encara per rematar, en una sèrie de 14 fotografies sobre el port que va ser adquirida per l’Ajuntament de Gandia l’any 2018.


Títol: Façana principal i campanar de l'església de Sant Nicolau.
Autor: Francesc Mora Carbonell.
Data: ca. 1961.
Signatura: AHG, CA 3073/5.

Totes les fotos del mes  


En utilitzar aquest lloc acceptes l'ús de cookies per a anàlisi, contingut personalitzat i publicitat. Veure política